راهنمای خرید لیفان ۸۲۰؛ مشخصات فنی، آپشن ها، قیمت و شرایط فروش – دیجیاتو – سافت آرچیو

لیفان ۸۲۰، محصول چینی کمی متفاوت با باقی هم میهنانش در سال ۲۰۱۴ در نمایشگاه خودرو پکن رونمایی شد و تاکنون حدود دو سالی است که توسط کرمان موتور به کشورمان عرضه می گردد و در زمان ورودش گران ترین و لوکس ترین محصول چینی نام گرفت
نقطه عطف لیفان ۸۲۰، ظاهر خارجی آن است، که در نگاه اول جذاب و فراتر از نام نه چندان تاثیرگذار شرکت سازنده اش به نظر می رسد. واقعیت هم همین است. چرا که هر چه با دقت کم تری به ۸۲۰ نگاه کنید از آن بیشتر لذت خواهید برد!

البته طبق ارزیابی انجام شده از مالکان خودرو به این نتیجه رسیدیم که در کل صاحبان از بعد فنی ۸۲۰ راضی هستند، چرا که به شکل مصارف خانگی و حتی مسافرت ها واقع بین اگر باشیم این شتاب گیری معقول به نظر می رسد.

تا به همینجا مشکلی نا امید کننده وجود دارد که موتور ۲٫۴ لیتری لیفان با وجود حجم بالایش بازده مناسبی ندارد. حتی اگر با اروپایی ها و ژاپنی ها، ۸۲۰ را مقایسه نکنیم، در محصولات کره ای نیز، از موتور ۲٫۴ لیتری، حداقل توانی بیش از ۱۸۰ اسب بخار  استخراج می شود.

با شروع به حرکت و حتی پیش از آن، سر و صدای موتور که به کابین راه میابد ممکن است برایتان نا خوشایند باشد که قطعا هم همینطور است. با فشار دادن پدال گاز و تکرار آزمون می توان پاسخگویی ۸۲۰ به پدال گاز را مثبت ارزیابی کرد اما متاسفانه همانطور که اشاره کردیم شتاب نه چندان جالب توجه توی ذوقتان خواهد زد.

کمری یا رقبای اینچنینی لیفان از جمله مزدا ۳، گرچه همه آنها دوران میانسالی شان را می گذرانند اما همچنان متریال داخلی و عملکرد فنی بهتری دارند.

نقاط ضعف و قوت

نکات مثبت

  • طراحی خارجی به روز و مناسب
  • سیستم تعلیق و سواری نرم
  • ترمز های پرقدرت
  • تجهیزات ایمنی و رفاهی خوب

نکات منفی

  • طراحی داخلی و متریال ضعیف
  • رینگ های نامتناسب و کوچک
  • عملکرد ضعیف موتور به نسبت حجم
  • بازار دست دوم ضعیف

جنس تجهیزات کابین هم تعریفی ندارد. اما اگر سطح توقع خود را پایین تر بیاوریم و کمی تلاش کنیم که نکته مثبت پیدا کنیم، می توان به دسترسی خوب به تجهیزات داخلی اشاره کرد. همچنین فضای داخلی به لطف ابعاد بزرگ خودرو، جادار و راحت است.

بزرگترین سدان لیفان، از نمای روبه رو، با عرض دقیق ۱۸۳۵ میلی متر با وجود تمام کپی ها و الگوبرداری ها، به لطف جلو پنچره مشبک شش ضلعی الهام گرفته از فورد تاروس، چراغ های هالوژنی باریک و زیبا که در  یک قاب ذوزنقه ای جای گرفته اند، نمره مثبتی می گیرد و می توان آن را از روبه رو محصولی با طراحی بسیار خوب دانست.

هر چند در نمایشگر پشت آمپر عدد ۲۴۰ نیز به چشم می خورد اما لیفان ۸۲۰ حداکثر می تواند به سرعت ۱۸۰ کلیومتر در ساعت برسد. سیستم تعلیق و فنربندی ۸۲۰ نیز در جلو مک فرسون و در عقب چند اتصالی است که مکانیزم به روز و قابل قبول و عملکردی نرم و مناسب دارد.

تجهیزات ایمنی و رفاهی لیفان ۸۲۰

در هر صورت خرید خودرو صفر کیلومتر داستان دیگری است و مخاطبان خودش را می طلبد. آنچه ضرورت دارد شناخت نیاز و توقعات شخصی از خرید یک محصول است که منجر به انتخابی درست خواهد شد.

قیمت و شرایط فروش لیفان ۸۲۰

هرچند رینگ های کوچک تر سواری نرم تری می دهند اما از هر زاویه ای به آن نگاه کنید خساست لیفان در ذوقتان خواهد زد.

وجود کرمان موتور و خدمات پس از فروش آن می تواند مایه دلگرمی باشد. اما لیفان ۸۲۰ چه بصورت نقدی و چه اقساطی ۹۹ میلیون تومان، قیمت دارد که می توان آن را گران ترین محصول دو رقمی و بزرگ خانواده لیفان دانست. آخرین وضعیت شرایط فروش لیفان ۸۲۰ توسط کرمان خودرو را می توانید در زیر ببینید:

۸۲۰ در نگاه اول شالوده ای از چند کپی برداری مثبت است. الگو آلمانی، چراغ ها و خطوط کره ای، مهندسی پلتفرم و فرم کلی ژاپنی. لازم به یادآوری نیست که در نمای جلو (چراغ ها و جلو پنجره) تا حد خیلی زیادی به مانند کره ای ها و به خصوص خانواده سایز بزرگ هیوندای می ماند و ته چهره ای (با سطح کیفیت پایین تر) از ب ام و و آئودی آلمانی را نیز در خود پنهان دارد.

عملی که شرکت های بزرگی همچون لکسوس تویوتا نیز که اکنون از بزرگترین مبادیان طراحی مفهومی خودروها و کانسپت ها هستند، زمانی همین فرایند را گذرانده اند.

اگر از تحسینِ شهامت لیفان در اقرار به الگو برداری ها و همچنین پیشرفت بسیار چشم گیر ۸۲۰ نسبت به سایر مدل های لیفان نیز بگذریم، باز هم لیفان ۸۲۰ بدون توجه به سایر موارد این چنینی و کاملا مستقل، در ظاهر خارجی، محصول نه کاملا بی نقص اما زیبایی است و خاطرجمع باشید رضایت تان را قدر کافی در بیرون به دست می آورد.

فضای داخلی لیفان ۸۲۰

لیفان ۸۲۰ با توجه به ابعاد بزرگ خود رقیب صفر کیلومتر مستقیمی در کلاس قیمتی حدود ۱۰۰ میلیونی ندارد، هرچند ه قرار است با قیمت کمی بیشتر، چری آریزو ۶ در این کلاس وارد میدان شود، اما تا آن زمان می توان گفت که مدل های دست دوم تویوتا کمری، هیوندای سوناتا قدیمی و امثالهم رقبای صحیحی برای لیفان ۸۲۰ هستند.

امکانات ایمنی نظیر ۶ کیسه هوا، سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی ترمز BAS و سیستم پایداری الکترونیکی ESP تقریبا تجهیزات ایمنی خوب و مناسبی محسوب می شوند.

تجربه رانندگی

فرمان هم عملکرد مثبتی دارد. پر واضح است که اگر رینگ ها بزرگ تر بودن  و فاصله خالی گلگیر ها کمی پر تر بود هم وجهه خودرو زیبا تر می شد و هم سواری اسپرت تری را شاهد بودیم. حداقل لیفان با آن ابعاد بزرگش با ترمزی کمی تیز به تلاطم نمی افتاد.

همچنین سیستم ورود بدون کلید، سانروف، سیستم صوتی با ۶ بلندگو، GPS، کروز کنترل، دوربین و سنسور دنده عقب، صندلی راننده با امکان تنظیم برقی در ۶ جهت و گرمکن صندلی راننده بخشی از تجهیزات اصلی رفاهی لیفان ۸۲۰ هستند.

واقعیت آن است که لیفان ۸۲۰ را جور دیگر باید دید! به نفع همه است که نگاهمان را خیلی خانوادگی تر کنیم و با آرامش بیشتری سمت پرچم دار لیفان برویم.

رقبا در بازار

مشکل کابین حتی در انتخاب رنگ ها نیز مشهود است. تک تریم مشکی با خطوط ناچیز غیر سیاه، فضای داخل را بی حس و تار و مرده کرده است که با اضافه کردن کیفیتی که با واژه لوکس فاصله قابل توجهی دارد و همچنین با احتساب سادگی بیش از حد در مقابل کلاس ادعایی ۸۲۰، باید گفت که کابین نمره قبولی نمی گیرد. تنها می توان به فضای جادار، مانیتور وسط و صندلی های چرم دل بست و دیگر تقریبا هیچ.

در شتاب گیری منفی و سنجش ترمز ها بر خلاف انتظارمان به نتایج خوبی رسیدیم و هر چهار چرخ مجهز به ترمز های دیسکی از پس وزن خودرو بر میایند، اما نکته جالب علاقه ۸۲۰ به شیرجه زدن است! وقتی ترمز شدید گرفته می شود یا حتی در شتاب گیری ها کابین شیب قابل توجهی پیدا می کند که علت هم مشخص است: تعلیق نرم و چرخ های کوچک. اعتراف می کنیم که در کل ۸۲۰ خودرو نرمی است و سواری خوبی دارد.

منتها نکته مهم اینجاست که اصلی ترین رقبای ۸۲۰ در این بازه قیمتی اصلا خودروهای صفر کیلومتر نیستند. بلکه محصولات کره ای و ژاپنی های دست دوم اند که تقریبا تعدادشان از گروه اول بیشتر است.

در هر صورت فضای خودرو جادار است و مناسب برای خانواده های ۵ نفره و با صندوق عقب ۵۱۰ لیتری از نظر ابعاد مشکلی نخواهید داشت. البته این سایز بزرگ به مراتب ایجاد وزن زیادی می کند که به مشکلات آن هم خواهیم پرداخت.

باری دیگر تلاش می کنیم شباهت گران ترین محصول لیفان با تویوتا کمری نسل قبلی را از خاطر ببریم و ۸۲۰ را فقط با خودش بررسی کنیم که با احتساب قیمت نیز، ایرادات گرفته شده به جا هستند.

برای نمونه لازم است از همان کهن الگوی ۸۲۰ یعنی تویوتا کمری نسل قبلی نام ببریم. کمری پس از گذشت این همه سال همچنان جذبه بیشتری دارد. اگر از نمای بیرونی، ۸۲۰ را به روز تر و زیباتر می دانید، باید توجه کنید که به زودی برای حرکت دادن خودرو، محکوم هستید که به داخل بروید و با فضای داخلی آن درگیر شوید و در این حالت پذیرفتن برتری لیفان غیر ممکن است.

اما در کلاس ابعادی کوچکتر، اگر رقیب های ۸۲۰ را مشابه خودش خودروهای صفر کیلومتر بدانیم، سراتو سایپا و بسترن B50f از مهمترین رقبای ۸۲۰ هستند، که اتفاقا چند ماهی است که بسترن نیز در بهمن موتور تولید نمی شود ولی همچنان مدل های صفر یا در حد صفر آن به راحتی پیدا می شوند و با توجه به آنچه که گذشت، توصیه می کنیم اگر قصد خرید در این بازه قیمتی را دارید، حتما نگاهی به بررسی B50f هم بیاندازید. رنو فلوئنس و سیمبل نیز از خانواده فرانسوی ها، کمی بیشتر یا کمتر می توانند به ۸۲۰ از نظر قیمتی نزدیک باشند.

مشکل اینجاست که شما به سراغ هر محصول دست دوم دیگری با این مبلغ بروید، نتیجه بهتری می گیرید و این در حالی است که حجم موتور ۸۲۰ اصلا هم کم نیست.

البته لیفان ادعا می کند که به دلیل مشابهت فنی پیشرانه با موتور تویوتا کمری چند نسل قبل، توان خروجی نیز با پیشرانه مذکور یکسان است اما در عمل لیفان سندی برای این ادعای خود نشان نمی دهد و تویوتا پاسخی به ایمیل ما در این رابطه نمی دهد.

لیفان ۸۲۰، محصول چینی کمی متفاوت با باقی هم میهنانش در سال ۲۰۱۴ در نمایشگاه خودرو پکن رونمایی شد و تاکنون حدود دو سالی است که توسط کرمان موتور به کشورمان عرضه می گردد و در زمان ورودش گران ترین و لوکس ترین محصول چینی نام گرفت.

اما با ورود به کابین ۸۲۰، همه چیز عوض می شود. داخل ۸۲۰ اصلا در حد نمای خارجی آن نیست. تقربیا درون کابین عضو زیبای قابل توجهی پیدا نمی کنید و هر چه خواهید دید بسیار ساده است.

ادعای طراح خودرو در الهام برداری از کمری را پیش تر شنیده بودیم، اما یکسان بودن ابعاد جانبی در حد دقت میلی متری همچنان کمی عجیب است. خطوط جانبی زیبایی، هم در بالای دست گیره های در و هم قوس پایینی بین دو چرخ، با خوش سلیقگی تعبیه شده اند.

۸۲۰ لیفان به محض ورود به بازار به لطف ظاهر کمی جذاب و به روز تر، توجه ها را تا حدودی به خود جلب کرد. اما اینکه از پس انتظارات بر آمده یا خیر، سوالی است که نیاز به پرداختن و بررسی دارد. در این مقاله مفصل لیفان ۸۲۰ را وارسی می کنیم، تا اگر چنانچه قصد خرید آن را دارد با دانش کامل به سراغ آن بروید.

طراحی خارجی

لیفان ۸۲۰ مجهز به موتور ۲٫۴ لیتری با حجم دقیق ۲۷۷۳ سی سی است که می تواند گشتاوری به اندازه ۲۲۶ نیوتن متر، و توانی معادل ۱۵۸ اسب بخار از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چراخ های جلو منتقل کند.

از طرف دیگر، سایز بزرگ بدنه خودرو، جرمی برابر با ۱۵۴۵ کیلوگرم دارد که قوای محرکه با عملکرد نه چندان مناسب نمی تواند پاسخگوی وزن قابل توجه لیفان ۸۲۰ باشد؛ و نتیجه آن شتاب صفر تا صد ۱۳٫۵ ثانیه ای است. همچنین مصرف ترکیبی ۸٫۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر نشان از آن دارد که ۸۲۰ چندان محصول کم مصرفی نیست.

مشخصات فنی لیفان۸۲۰

در نمای جانبی نیز به غیر از یک ایراد محسوس که به وضعیت و ابعاد چرخ ها مربوط می شود، می توان باز هم نگاهی مثبت به ۸۲۰ داشت. طول خودرو ۴۸۶۵ ، و فاصله دو محور آن ۲۷۷۵ میلی متر است. جالب است بدانید فاصله دو محور ۸۲۰ یک میلی متر هم با تویوتا کمری نسل قبلی فرق ندارد!

خودرو سدان سایز متوسط لیفان که در کلاس رقابتی مهمی قرار دارد، در کشور سازنده اش در دو نسخه ۱٫۸ لیتری و ۲٫۴ لیتری به ترتیب با گیربکس های دستی و اتوماتیک عرضه می شود ولی در کشورمان کرمان موتور تنها مدل ۲٫۴ لیتری آن را به بازار آورده که از نظر تجهیزات نیز مجهز ترین نسخه آن محسوب می شود.

لازم است باز هم توجه تان را به اعداد ابعاد ۸۲۰ جلب کنیم. با احتساب ۱۴۸۰ میلی متر ارتفاع، و با در کنار هم قرار دادن طول و عرض سدان لیفان چینی، متوجه می شویم که ۸۲۰ سایز بزرگی به نسبت هم رده های خودش دارد و ایراد مهم آن که قابل چشم پوشی هم نیست و در نمای جانبی بیش از حد محسوس است، رینگ های ۱۶ اینچی این محصول است که نسبت به سایز خودرو کوچک اند.

در نمای انتهایی لیفان ۸۲۰، شاهد چراغ های LED عقب خودرو هستیم که هماهنگی خوبی با چراغ های جلو دارند. اسپویلر کوچک تعبیه شده بر روی صندوق عقب هم به لطف قوس معقولی که بر صندوق ایجاد کرده باعث توازن بیشتر نمای انتهایی شده. گرچه عقب ۸۲۰ مانند نمای روبه رویی آن جذاب نیست اما همچنان جلوه زیبایی دارد و برآورد مثبتی از آن داریم.

در ارزیابی کلی طراحی ظاهر خودرو، همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، ۸۲۰ در نمای خارجی موفق تلقی می شود و مستحق احترام است. لازم به یادآوری است که الگو برداری هیچ ایرادی ندارد، بخصوص برای خودروسازان کمی جدید تر، امری کاملا طبیعی است.

از طرف دیگر این که سیستم تعلیق با رینگ های بزرگتر نیز می توانست همچنان سواری نرمی بدهد، سوالی است که پاسخ مثبت دادن به آن می تواند کمی نگاه بیش از حد خوشبینانه و غیر منطقی باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *